måndag 15 oktober 2012

Öl Mat och Gin

Just me again good folks.

I fredags så var min gode vän Jakob och hälsade på.

Nåväl vi hade bestämt sedan tidigare att träffas hemma hos mig på fredagen för att både äta samt dricka något gott samt naturligtvis prata och ha en trevlig kväll.

Jakob är en sådan vän att man kan prata om det mesta här i världen och vi diskuterar det mesta här i livet,  både om världsläget *skrattar* samt rent personliga saker.

Han skulle ordna drickat och körde till systembolaget eller som han själv kallar det apoteket för att inhandla den "flytande" födan och jag inhandlade de där mer "matnyttiga" livsmedlen.

Vi hade bestämt att vi skulle ha öl till maten samt ett par glas Gin och tonic senare på kvällen.

Jag hade alltså köpt livsmedlen till maten och det blev en ganska ordinär husmanskost men väldigt god.

Jag tillagade maten och det blev kokt potatis och till det både stekt fläskkotlett samt fläskfilé.
Till detta gräddsås samt lingonsylt och paprika vilket är min favoritgrönsak och som sagt var så blev det hela väldigt gott i all sin enkelhet.


På tal om det där med gräddsås eller såser i allmänhet så låter jag den ta väldigt god tid på sig.
Samtidigt som jag sätter grytan med potatis på spisen så börjar jag även med såsen.

Gräddsåsen blir en sådan där vanlig bottenredd sås och jag använder endast riktigt smör samt koncentrerad kalvbuljong. När jag skall göra sås så behöver jag två olika plattor på spisen, en som står på högsta värmen och en som står på näst lägsta värmen.

Jag sätter kastrullen på plattan med högst värme där jag smälter smöret och tillsätter kalvbuljongen samt majzena och en skvätt kinesisk soja samt lite svartpeppar och naturligtvis salt.
Jag låter detta koka upp medan jag ihärdigt vispar så att alla de här olika ingredienserna och smakerna gifter sig med varandra.

Efter detta så tillsätter jag några deciliter mjölk och när även detta kokat upp så häller jag i grädden.
När även detta kokat upp så flyttar jag över kastrullen till plattan med näst lägsta värmen.


Sedan så får den där såsen stå och sjuda i kastrullen under hela tiden som potatisen också står och sjuder på sin platta på spisen.

Ofta så får alltså den där såsen stå och sjuda i en halv timma men jag vispar förståss med jämna mellanrum så att inget bränns vid.

Vad det gäller salt så skall man vara väldigt försiktig då den koncentrerade kalvbuljongen i sig är väldigt salt så det gäller att provsmaka under hela tiden för att kunna avgöra om man skall tillsätta mer salt, peppar, fond, soja osv.

Oj då, det här blev väldigt långt och det mesta om hur jag tillagar en gräddsås men ta det som ett recept *ler*.

Nåväl, maten blev väldigt god precis som ölen som vi hade som måltidsdryck och senare på kvällen när det var dags för ett par glas Gin o tonic så satt det som "grädde på moset".

Som sagt en väldigt lyckad kväll i en god väns sällskap med både mat och dryck samt många intressanta samtalsämnen om det mesta här i livet, både rent allmänt men också väldigt personliga ämnen.

Jaha, som sagt så blev det återigen ett ganska långt inlägg och här nedan kommer några bilder från den där kvällen.
 
Play it cool out there in this big big world my friends.





 
 
Vid pennan/tangentbordet,
baaartil

4 kommentarer:

  1. Maten såg väldigt god ut. :)

    SVAR: Jag gillar att inspireras och när folk visar dagens outfit, samt vart de köpt det, men det får inte bli för mycket av det. Jag vill inte enbart se mode i en blogg, då tröttnar jag fort.

    SvaraRadera
  2. Låter som en riktigt mumsig middag där, måste försöka mig på att göra sådan gräddsås någon gång! :)

    SvaraRadera

Cool Blue Outer Glow Pointer