måndag 23 juli 2012

Beredskapsmuseet Helsingborg

Hi again folks.

Jag samt min största son Peter och mitt barnbarn Emmie var nu förra veckan på ett väldigt intressant besök på Beredskapsmuseet i Djuramåsa strax utanför Helsingborg.

Det är Sveriges enda museum i en underjordisk försvarsanläggning från andra världskriget, Batteri Hälsningborg. Ett besök på Beredskapsmuseet är spännande lärorikt och intressant för alla i alla åldrar. Den dagen vi var där så fanns det besökare i alla åldrar.

Här nedan lite kort om Kanonerna på Djuramåsa och allt hämtat på från deras egen broschyr:

Den 9 April 1940 ockuperades Danmark och Norge av Tyskland. Ett fast försvar i nordvästra Skåne behövdes omedelbart. Den 28 April påbörjades byggnationen av Batteri Hälsningborg i Djuramåsa. Alla resurser sattes in, tusentals man arbetade dygnet runt. Det var bråttom och det var hemligt.

Batteri Hälsningborg anmäldes klart för strid den 7 juni 1940, 47 dygn efter byggstarten. Den stora kustartillerianläggningen bestod av i färdigt skick av fyra pjäsvärn, sammanställningsplats, kulsprutevärn, luftvärnstorn, skyddsrum, barackläger, rörliga strålkastare, observationsplatser och mätstationer.

Så långt som jag skrivit så är det från deras egen broschyr men det finns mycket mycket mer att läsa på deras hemsida vilken jag strax skall länka till.
En egen reflektion är dessutom den att det var här i Djuramåsa på Batteri Hälsningborg som som som sloganen EN SVENSK TIGER skapades i det Svenska medvetandet och folksjälen men det får ni läsa mer om på Beredskapsmuseets egen hemsida och länk dit kommer här:


Som sagt så kan jag mycket starkt rekommendera ett besök på Bereedskapsmuseet i Djuramåsa ca 13 km utanför Helsingborg.

Här kommer också några bilder som jag tog och egentligen så skulle man kanske behöva runt 100 bilder för att beskriva allt som finns, men här kommer en del bilder av alla dom som jag tog.


Hoppas att ni gillar dem/dom.

Beredskapsmuseet Helsingborg
Beredskapsmuseet Helsingborg

Beredskapsmuseet Helsingborg
Beredskapsmuseet Helsingborg
Beredskapsmuseet Helsingborg
Beredskapsmuseet Helsingborg
Beredskapsmuseet Helsingborg
Beredskapsmuseet Helsingborg
Beredskapsmuseet Helsingborg
Beredskapsmuseet Helsingborg
Beredskapsmuseet Helsingborg
Beredskapsmuseet Helsingborg
Beredskapsmuseet Helsingborg
Beredskapsmuseet Helsingborg
Beredskapsmuseet Helsingborg
Beredskapsmuseet Helsingborg
Beredskapsmuseet Helsingborg
Beredskapsmuseet Helsingborg
Beredskapsmuseet Helsingborg
Beredskapsmuseet Helsingborg
Beredskapsmuseet Helsingborg
Beredskapsmuseet Helsingborg
Beredskapsmuseet Helsingborg
Bilderna är i ingen som helst inbördes ordning utan bara som det blev när jag redigerade dem/dom.

Alla bilder har jag själv tagit med min egen kamera.

Länk till Beredskapsmuseet Djuramåsa utanför Helsingborg kommer åter en till gång här så att du/ni kan läsa mer där.


Hoppas att du ni gillade bilderna och kanske fick lite inspiration till att besöka detta fascinerande Museum.

Vid pennan/tangentbordet.
baaartil 


1 kommentar:

  1. Visade min sambo detta då han blev lite intresserad efter att ha sett dina bilder. Han vet om att museét finns men aldrig tänkt så mycket på det. Men nu fick han upp ögonen lite. :)

    SvaraRadera

Cool Blue Outer Glow Pointer