onsdag 22 februari 2012

Magiska Mysterier Med Magico.

Trolleri/Magi

Redan som väldigt ung så var jag väldigt intresserad av magi och trolleri.
Att komma in i den här världen där mysterierna hela tiden omger varandra är väldigt svårt och det är ju också själva tanken med alltihop

På den tiden så var det väldigt svårt att komma in i den världen.
Det fanns inget internet och den enda möjligheten som man hade var att själv ta kontakt med "trollkarlar" vilket inte heller var det enklaste då allt inom magin ligger i själva essensen att inte avslöja något.
En trollkarl/magiker som avslöjar sitt "trick" är ju inte längre en trollkarl och dess minde en magiker.

Jag kom alltså in på det här redan när jag var i 12-13 års ålder men boende ute på bondvischan fanns ingen chans att kunna ta del i lösningen av alla mysterier.
Det var inte förrän i 20-års åldern då jag bodde i en relativt större stad och lärde känna andra trollkarlar/magiker som jag äntligen fick möjligheten att lära och se allt det som jag tidigare varit så förundrad över.
Att avslöja hemligheten bakom ett "trick" är att avslöja sig själv.
Genom alla dom år som jag höll på så har jag lärt mig känna en del kända trollkonstnärer och jo visst, Labero har varit en av dem även om han enbart var 13 år första gången jag såg honom.
Då på den tiden, då jag var som mest aktiv så var jag även medlem i den förening som jag känner så starkt för och som heter SIC! (Skånes Illusionist Club) och den klubb-nålen som vi då på 70-talet skapade har jag fortfarande kvar.
Jag var även medlem i MCD (Magisk Cirkel Danmark) samt naturligtvis SMC (Svensk Magisk Cirkel).
Boende som jag då var i Helsingborg så var det fullständigt och självklart att jag var med vid varje sammankomst som vid den tiden innebar att vi hade träffar en gång varje månad i SIC och likadant var det med MCD.

Själv har jag aldrig blivit någon framstående trollkarl eller illusionist. Jag gjorde sporadiska framträdanden på firmafester, barnkalas, tivolin osv. men det var aldrig riktigt min grej och framförallt så hade jag på den tiden ett jobb som tog all tid.
Roligare var det däremot att träffa alla dessa trollkarlar/magiker på alla våra olika träffar i både SIC samt MCD.
Att "trolla" för trollkarlar är en helt annan sak än att trolla för gemene man.
När man trollar för trollkarlar så är det egentligen som så att alla vet vad som skall hända och vad "tricket" egentligen går ut på.
Det är då som man själv MÅSTE ha kommit på en helt ny variant av varianten som ingen tidigare sett.

Själv så hade jag ett "trick" som jag benämnde ruter 6 men det skulle egentligen kunna vara vilket kort som helst.
Jag tog en dagstidning, rev ur den sida som publiken ville och klippte sedan med en sax lite hit och dit,
Sedan fick någon ut publiken ta den där tidningssidan i sin hand och håll den rakt upp så att alla kunde se den.
Efter det så gick jag fram till någon annan helt slumvald ur publiken som fick välja vilket kort som helst ur en kortlek.
(Observera att det var en helt vanlig kortlek med 52 kort)
När sedan den som valt kortet fick ställa sig upp så fick även den som hade min ituklippta tidningssida göra likadant och alltid stämde min förutsägelse överens med det valda kortet.
Hur som helst så har jag "lurat" även dom mest garvade magiker med det "tricket".
Att jag själv kallar det ruter sex spelar inte så stor roll då jag kan göra det med vilket som helst kort i leken.


Nåväl, om nu någon fått intresse av trolleri/magi så kommer jag nu slutligen att lämna en länk till Nordens största rekvisitahandlare som har allt inom trolleri från det enklaste korttrick till hur man Houdini och bryter sig ur en svarvad och väl insluten låda som man sedan slänger ut i havet.
Vill ni veta hur Houdini gjorde så kan jag förklara det för en 1/4 del av priset som vanligtvis krävs.
Hur som helst, om någon är intresserad av magi så kommer här länk till Nordens största rekvisitahandlare.

 
Vid pennan/tangentbordet,
baaartil



Lite bilder



Bägarspelet, ett av världens äldsta trick som man hittat ristningar på i Egypten som var 6 tusen år gamla.
Ett väldigt enkelt men ändå bra trick om man presenterar det rätt, testa hemma och se.
Alla trolleritrick, illusioner hänger på presentationen
.

Close up rekvisita, med dom här tillbehören så kan en dugtig magiker underhålla i flera timmar.

Kinesiska ringspelet.
Också ett trick - underhållningsnummer som har runt 6 tusen år på nacken.


Itusågade damen som även det är ett klassikt nummer som fått många uppföljare, t.ex zig zag lady.
Häckner har en otroligt härlig och skön akt med itusågade damen.


Hector El Neco, nestorn och en av sveriges/skandinaviens största genom tiderna..
Dai Vernon från USA, även kallad "The Professor".

Johhny Lonn. Med humorn som första kännetecken. Skicklig som få andra.

Tobbe trollkarl. Trollar främst för barn som egentligen är det svåraste man kan.
Paret Truxa som hade en fantastisk tankeläsningsakt.
Truxa som trollkarl låter jag bli att kommentera.


Johh Houdi. En mycket skicklig magiker med elegansen som förtecken.
Vann tävlingar i trolleri/magi redan som 10:åring.


Charlie Draper. En fantastisk magiker som "gatutrollat" sig runt världen och nu ett stort namn här hemma.


Carl Einar Häckner som säkert är välkänd för dom flesta.
Min absolut största favorit bland svenska magiker, kanske inte den mest tekniskt skicklige men otroligt bra på presentation/framförande av sina illusioner.

Helt outstanding oefterhärmelig!
Han började trolla efter att hans farmor hade trollat bort en kapsyl och sedan plockade fram den ut hans öra.

Sist men inte minst Labero som säkert inte behöver någon närmre presentation.
Träffade honom på en magikongress redan när han var i 13:års åldern och han var helt otrolig redan då.

SLUT








 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Cool Blue Outer Glow Pointer